söndag 14 februari 2010

Länge sen sist

Nu har det blivit ett vääääldigt långt uppehåll på skrivandet här i stugan...
och helt ofrivilligt har det också varit. Dels har en envis förkylning vandrat runt i hela familjen och periodvis nästan lamslagit oss, dels har vårt nät gått upp och ner och ibland inte alls.

Tråkigt, tråkigt. Det är ju februari nu. Min favoritmånad. Så jag försöker ändå njuta av små och stora saker, vartefter de kommer i min väg. Jag älskar snö, kyla och blå himmel. Det har jag fått! Jag älskar snöflingor, helst stora och mjuka som sakta dalar. Det har jag fått! Jag älskar tulpaner, och tio stycken står i en vas på köksbordet just nu. Jag älskar väskor, och se vad jag fann i ett skyltfönster som jag nästan hann rusa förbi...

 
 

Den fanns i en boutique där jag aldrig köpt ett plagg, mest för att prislappen normalt ligger lite högre än jag tycker är riktigt kul. Alltså - mitt hjärta sa "vill ha, vill ha" omedelbart, och jag böjde mig och gick in för att försiktigt kika på prislappen..... inte dyr alls!?!..... "det är ett enstaka parti, vi tog in dem bara för att vi tyckte de var så himla roliga", sa expediten när hon tog betalt bara några minuter senare. Ett äkta impulsköp!
Och visst finns här massor av inspiration till några riktigt härliga amigurumisar oxå.... ^ ^

Vår lilla konstnär satt en hel helg och ritade av från väskan! Tyvärr kan inte ett endaste av hennes skapelser visas här just nu, för skannern vill inte starta. Suck...

Så har jag fått lära mig ett alldeles nytt pyssel! På en simtävling av alla ställen.

 
Vika presentrosetter!! Jag har gjort båda två. *mycket stolt*


Den guldiga är dubbel, dvs den har stjärnspetsar även på baksidan och är alltså tredimensionell. Den lila är enkel, den har bara spetsar på sidorna och ovansidan, och har i stället en väldigt fin liten ruta på baksidan. Båda stjärnorna är vikta av fyra stycken remsor, och sitter ihop utan vare sig lim, tejp eller häftklammer. Gissa om alla mina nära och kära kommer få presentrosetter på sina paket hädanefter!

Och sen har jag förstås virkat, jag har flera samtidigt pågående projekt med målet att samtliga ska avslutas. Februari månads virkalong hos ulligagulligasaker har jag följt så gott det gick mellan snuvor och en längre helgresa, och kärleksbacillen är väldigt snart klar.
Bilden av en liten skyddsängel placerade sig mitt i mitt kreativa centrum i skallen när jag såg ett grönt glittrigt garn för några veckor sen, och hon är nu halvfärdig.
En gigantisk grön drake är på gång, men den är det myyyyyyyyyyyyycket arbete kvar på. Läs mååånga månader...
Och så håller jag på med en hemlis till amigurumi-bytet på amigurumi.ifokus som monteras ihop för tillfället och snart ska fara iväg till sitt nya hem.

Å så har en faktiskt hunnit bli färdig oxå;
Här är Rosie.

Inspirerad av all ny teknik jag lärde mig i januaris virkalong hos Ulligagulligasaker började jag nästan genast med Rosie när Snöflingan var färdig. Hon har flera väninnor som kommer dyka upp framöver, men jag har ju några andra saker som ska göras klart först så jag försöker hejda mig... ^ ^

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för besöket! Jag blir så glad om du lämnar en liten rad efter dig ♥