lördag 24 april 2010

Vårtecken

Nu äntligen både känns det och syns det att det är vår!! Jag misströstade starkt här i veckan, när vi vaknade upp på morgonen till ett vinterlandskap som hette duga. Det snöade ymnigt, och täcket på bilen var många cm tjockt. Men idag är det varmt, och varmare ska det bli ^-^

Det är också, som vanligt på våren, fullt upp på alla håll och kanter. Hinner inte riktigt med att njuta, som våren förtjänar att man gör. Men idag, en liten stund mellan alla aktiviteter, har jag och min lilla konstnär tagit en paus och förundrats.

Vi begrundade hur gula tussilago verkligen kan bli... och hur fantastisk lekparken ser ut när de blommar i massor.


Vi beundrade grannkattens ihärdighet där han satt på utsidan av fönstret på fönsterblecket, uppvaktandes vår egen kattfröken som dessvärre (för hans del) var mindre imponerad...


Och ta-damm !! Äntligen har flocken flyttfåglar kommit åter från sin vinterflykt till varmare breddgrader ^-^
De finns i alla färger, kombinationer och mönster, är fantastiska sångare och riktiga kärleksfåglar. De lever flockvis, men i par, och är faktiskt lite pråliga av sig. Man kan hitta pärlor och kristaller lite här och där på varje individ. De är också mitt tävlingsbidrag till den pågående månadstävlingen på amigurumi ifokus


Japp, det är mitt hemliga projekt som jag knåpat på de få lediga stunder jag haft den senaste tiden. Jag blev redan i vintras inspirerad av fåglarna hos Attic24, där jag älskar att låta mig tjusas av både ord och bilder. Här finns mönster till Lucys fåglar, vilket alltså inte är det jag följt. Jag har helt efter eget huvud virkat mina, storlekar, delar och dimensioner, och mina fåglar är  inte bara vikta utan också lite stoppade och därmed runda i formen.
Fiff klurade ut vad mitt hemlighetsprojekt skulle bli, och när jag läste hennes kommentar stod det klart att det som hela tiden gäckat mig, nämligen vad den här sortens fågel heter, självklart måste bli - Fiffilurer!
Fiff; det är inte alla som har en fågelart uppkallad efter sig, men du har nu det. Hoppas du blir glad ^-^ 

Här kommer ett par bilder till på de två fiffilurer som håller till här hemma. Vet redan att det kommer flera, för jag tror att en hel flock kan se rätt så trevliga ut i ett fönster! Mönstret kommer jag att lägga ut här på bloggen om inte alltför länge, ska bara kontrollera lite till för det gick i en hast, men de är så lätta, så lätta att göra och jag tror vilken glad virkare som helst fixar en sån här alldeles själv oxå!

4 kommentarer:

  1. Wow! Jag blev jätteglad! Vilken ära! Känner mig riktigt mallig nu :-). Mycket tjusigt namn på en fågelart måste jag säga ;-), men det är ju för att det är väldigt fina fåglar. Tänk att nåt så fint e uppkallat efter lilla mig! Tackar så mycket!

    SvaraRadera
  2. Helt otroligt mysiga fåglar, och skönt med vårtecken.

    Tänkte även meddela att din magkänsla hade helt rätt! =)

    Häls. Erika

    SvaraRadera
  3. Jättefina fåglar! Hade aldrig kunnat gissa på fågel. Blir så glad av att titta på dem!

    SvaraRadera
  4. Vilka trevliga fåglar! Härliga färger också...

    SvaraRadera

Tack för besöket! Jag blir så glad om du lämnar en liten rad efter dig ♥