fredag 28 maj 2010

Färdiga och ofärdiga projekt

Nu är det förkylt igen, här hemma i Pysselstugan. Den lilla konstnären har gått länge och dragit på en snuva, och den här veckan tog orken slut för henne. Idag är det ändå bättre, så med ytterligare lite lugn i helgen så...

Idag var det min tur att vara hemma, så jag har gått runt här på morgonen, trugat i sjuklingen lite frukost, hängt lite tvätt, pratat lite med snickar'n (jo, vi är halvvägs till en stooooor härlig takad, inglasad altan =D) och funderar samtidigt på mitt senast startade projekt - som var helt och hållet oplanerat och kom i vägen för alla andra pågående projekt.... börjar bli dags att slutföra nåt nu....
Jag ska väldigt snart både berätta och visa vad det är jag håller på med, men tills vidare säger jag bara.... bebisar i mängder.... Lagom kryptiskt va! =)

Snart ska jag göra klart min ängel, som påbörjades ända bort i februari. Så här långt har jag kommit sen dess:


Idén till min ängel kom helt plötsligt när jag såg det gröna glittriga garnet i rea-lådan utanför garnbutiken på stan. Och med det färdiga ena benet och den påbörjade klänningen har jag lyckats hålla kvar bilden av henne. Jag hade också sinnesnärvaro nog att skriva anteckningar när jag började virka, så jag kan återupprepa mönstret till det andra benet... i annat fall hade det nog blivit en mycket märklig ängel.

På köksbordet ligger min påbörjade blå sommarväska, som jag hittade mönstret till hos barnens gammelfarmor för fem år sen. Jag minns att jag tyckte bilden var sååååå inspirerande, så jag letade fram tre pyttesmå anteckningsblad och krafsade ner mönstret där. Sen glömde jag bort det. För ett halv-år sen spontanköpte jag sen ett garn som jag tyckte om, men inte visste riktigt vad jag skulle göra med. Och så en vacker dag, mitt i en garderobsstädning, dök plötsligt de tre små anteckningsbladen upp och jag visste omedelbart vad det vackra blå garnet skulle användas till! Gammelfarmor finns inte hos oss längre, men när jag virkar på väskan minns jag henne precis den sommardagen, vi fikade på balkongen och jag skrev och skrev... Så här ser botten på väskan ut:


Nu har jag kommit några varv till. Botten är klar och jag har börjat på sidorna, som blir mönstervirkade. Men som sagt var... bebisar...

Nu har min lilla sjukling äntligen ätit upp sin frukost, och ropar på mina tjänster, men innan dess ville jag bara visa ett litet hus till som jag gjort med en docka från Sagostigen.


Innan den här prinsessan blev just prinsessa var hon väldigt huslig av sig (liksom flera andra av gamla sagors prinsessor, när jag tänker efter). Hon skötte både hushåll och köksträdgård, lagade mat, tvättade och städade.


Tyvärr hade hon lite dåligt med mänskliga vänner, så hon omgav sig med djur istället, och som i alla sagor kunde dessa samsas, åtminstone hyfsat...


Ju äldre version man läser av den här sagan, ju mer tid tillbringade hon nära spisen, och det verkar ha varit lite si och så med kvällsbadet då också, varför hon fick ett mindre smickrande öknamn och ingen längre minns hennes riktiga namn.


Kvällarna tillbringade hon med att trånande stirra ut genom sitt fönster (åtminstone i Disney-versionen) med en bedårande utsikt mot slottet, som kontrast till hennes dåvarande liv. Undrar om hon senare, som prinsessa, tittade tillbaka på sitt gamla hus?


Och inga vackra balklänningar hade hon heller, även om den goda féen tog hand om det problemet lite senare!


Här är Askungens kök, i sin helhet! Titt-skåpet är tillverkat med en blanding av små-prylar inhandlade på Panduro och egentillverkade saker av bla Cernit-lera. I min stora låda med "saker att göra saker av" har jag ännu några dockor ligger. Får se när tiden räcker till att göra ännu ett hus! =)

Önskar alla en härlig dag!!

Noterat något lite senare, efter en tur till brevlådan:
Jaaahoooooooooo!!!!!!!!!!!!!!! Kolla vad som fanns i lådan; ett paket.......till mig!!.........från Mia!!!!! Nu blev det plötsligt ännu svårare att göra klart det som redan pågår..... bläddrar...bläddrar....bläddrar....

2 kommentarer:

  1. Jag känner igen mig! Har massa projekt, och sånt som känns kul, men så får man en idé och en staek kraft till något nytt, och det måste man ju ge efter för..! Men det är kul med många projekt tycker jag:-) Ska bli spännande att se ängeln sen, ha det bra idag!

    SvaraRadera
  2. Mycket fina saker här! Blir spännande att se virkprojekten växa fram. Har också fått boken idag! ;) Blir så sugen att göra något ur den.
    Och det passar jättebra med lite chilisås på såsen till lutfisken =)

    SvaraRadera

Tack för besöket! Jag blir så glad om du lämnar en liten rad efter dig ♥