tisdag 22 februari 2011

Tulpaner och kärleksknutar

Ny design på bloggen ikväll. Avskalad, sansad (? tråkig ?)... ja, kom gärna med synpunkter =)
Sanningen är den att jag älskar färg och bilder, men det ska ju gå att scrolla med någon form av hastighet också, och kombinationen var inte ultimal om man så säger... Dessutom kände åtminstone jag att innehållet i Pysselstugan lixom försvann lite mitt i allt annat.

Så vi provar det här ett tag. Vad tycker ni om min nya banner förresten? Den buketten står i köket just nu, och tulpanerna är så ljuvliga. Jag stannar till en liten stund framför dem varje gång jag passerar, och bara tittar på dem.

Det här inlägget skulle ju handla om tulpaner sa jag sist. Det ska det också, men först en liten sak för alla virkkompisar =)
Jag läste hos några av er andra om keltiska kärleksknutar, och gick igång direkt. Vilken inspiration!!
Ut och googlade gjorde jag, och hittade massor. Fantastiskt med youtube och alla filmer förutom alla bilder på era projekt. Ett nystan Rose mohair från Novita (65% akryl, 35% mohair) hade jag låg, och med det och en virknål nr 5 skred jag till verket.

Det visade sig väldigt snart att
det är väldigt enkelt att virka kärleksknutar
det går också väldigt fort att virka dem
de funkar utmärkt som projekt framför TV:n
ett nystan räckte till en hel sjal inklusive kant


Sjalen är inte jättestor, men känns ändå lagom. Planen är en skir sjal till ljumma sommarkvällar (.... mmmm, hur härligt lät inte det...... ).


Den ska få några dekorationer i form av små vita blommor också för att bli riktigt romantiskt somrig, och därefter får ni se den "i sin helhet".

Tillägg 2011-02-23: 
Klart jag ska berätta vart jag hittade kärleksknutarna, alla förtjänar att ha minst en sjal virkad i sådana =)
Först besökte jag Evas Pysselsida och Maria hos Så´nt som gör mig glad; där fann jag dem, och föll för dem. Sen hittade jag följande video på YouTube och listade ut exakt hur knuten går till, och slutligen följde jag detta mönster hos Drops för att starta sjalen! Det finns en turorial-video på samma sida som mönstret för den som hellre kikar där. Ja, sen virkade jag tills nystanet tog slut.... =)


Och nu till tulpanerna.... jag måste få frossa lite... =) Det hör februari till ju!
De är - utan tvekan - mina favoriter i blomstervärlden


Finns i alla former och färger, och det kanske är det som tilltalar mig mest.


Enkla och enfärgade, dubbla och flerfärgade, runda eller spetsiga. Underbara med bara varandra, och lika underbara tillsammans med andra blommor eller grenar.


Fulla av liv och växtkraft, och jag blir lycklig av dem varje gång jag ser dem. Väldigt enkel att göra lycklig är jag alltså, ge mig bara en bukett tulpaner =D


Och nu vill jag göra er lyckliga också, ni som är som jag, som uppskattar blommor, färg och liv! Därför lottar jag ut ett presentkort värt 100 kr till en vinnare, som med det i handen kan gå till närmaste EuroFlorist och köpa sig något riktigt härligt!


Reglerna blir enklast möjliga:
♥ kommentera detta inlägg för en lott
♥ kommentera senast den 28 februari
♥ den 1 mars drar jag en vinnare
♥ du som inte har en blogg som jag kan hitta till, skriv din mailadress i kommentaren

Lycka till, och ha en underbar vecka vare sig ni firar sportlov nu eller senare! Kram ♥

23 kommentarer:

  1. Jag vill gärna vara med i din utlottning - jag älskar också blommor! Jag gillar din nya header och länkarna under. Kanske du skulle ha någon färg på resten också? Det behöver ju inte vara så mycket, men något diskret kanske? Det är inte lätt att få till det, jag kämpar också med det just nu... :-)

    SvaraRadera
  2. Älskar också tulpaner, kanske du sett i min blogg. Deltar gärna!

    SvaraRadera
  3. Åh, vad härligt med tulpaner! Det är nästan så jag önskar att jag blir dragen som vinnare, så jag också kan piffa upp vardagen med lite tulpaner! De där rosa du har är ju helt ljuvliga. O kärleksknutar måste jag också testa, snart, någon gång...!

    SvaraRadera
  4. Underbar header med tulpanerna! Det är så vackra blommor särskilt just nu. Vill gärna vinna presentkortet.

    SvaraRadera
  5. Men så gullig du är! Vårblommor kan man inte få för mycket av, längtar verkligen efter våren nu. Jag är gärna med i din utlottning.
    Verkligen fin sjal! Kanten blev pricken över i:et, jättesöt!

    SvaraRadera
  6. Du har gjort din blogg jättefin. Jag kände inte igen mej först, trodde jag loggat in hos nån annan=)).
    Tack för hjälpen med pop-maskor!!! Jag har suttit o tränat lite o till slut fått till det så jag ska snart göra din Totoro, bara jag blir färdig med den jag nu håller på med.
    Och självklart vill jag ju vara med o vinna blomster check. Blommor är min passion!!!!
    Ha en bra dag. Jag ska iväg o jobba./Knatten

    SvaraRadera
  7. Vad roligt med kärleksknutar-inspirerande, jag har inte sett dom förut!
    Jag tycker din blogg är bra, och bannern är verkligen du =) Jättefin!

    Stor kram /Caroline

    SvaraRadera
  8. Varhar du hittat mönstret på knutarna någonstans? =)

    SvaraRadera
  9. Åh vilken vacker sjal det blir! Och tulpandesignen är också jättesnygg.
    Jag är gärna med i din utlottning :)

    SvaraRadera
  10. Tulpaner är vackra och hållbara. Om jag vinner presentkortet tänker jag ge det till lillsyrran i Värmland, som har födelsedag i början av mars.
    Min blogg hittar du här: http://nallepuh.blogspot.com/
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  11. Gula tulpaner är mina favoriter
    så en lott till mig

    SvaraRadera
  12. Jag vill hemskt gärna vara med på utlottningen. Man blir rent salig när man ser dom fina tulpanerna, det får bli en runda till torget imorgon. Jag hade precis frågat om kärleksknutarna på min blogg och här har jag alla svaren på en gång. Tack så hemskt mycket. Din sida blev fin,lätt att hitta inläggen.

    SvaraRadera
  13. Jag tycker bloggen blev fin, det enda jag saknar är de fina teckningarna i bannern... :)

    Och vad spännande med kärleksknutarna! Jag har spanat på dem ett tag men inte vågat ge mig på dem än... Är ju ingen större hejare på att virka så...

    Jag är gärna med i utlottningen. Är förvisso inte särskilt förtjust i tulpaner men min mamma älskar dem så en liten överraskning till henne skulle ju inte sitta helt fel! :)

    Ha en fin kväll!
    Kram

    SvaraRadera
  14. Hej, hittade hit av slumpen - kommer gärna tillbaka!

    SvaraRadera
  15. Snyggt! Jag gillar att ha det lite mer avskalat - då ser man de färgglada inläggen bättre :)

    SvaraRadera
  16. Håller med dig om att alla bör ha en sjal i kärleksknutar, började med 2 st för 2 dagar sen. :)

    SvaraRadera
  17. Denna utlottning kan jag inte låta bli att vara med i :) Jag som så många andra älskar tulpaner, de kan lysa upp ett helt rum.
    Upptäckte ditt mönster på fiffilurerna idag, måste någ virka ett par och hänga upp. De är jättekul!

    SvaraRadera
  18. Jag tycker om det avskalade, det blev väldigt bra. Och tulpanerna är jättefina. Jag deltar gärna i utlottningen./KataM
    kata.moll(at)gmail.com

    SvaraRadera
  19. Här är en till som älskar tulpaner :) Vill gärna vinna presentkort till mer blommor.
    Tycker din blogg blev bra, härlig banner.
    Och vilken härlig sjal!!! Ser helt ljuvlig ut!

    Mvh
    Lena
    the_door_to_me@hotmail.com

    SvaraRadera
  20. Schalen var verkligen fin. Mönstret såg verkligen spännande ut. Det kommar jag nog att prova.

    Rosor i all ära, men tulpaner är mina älsklingsblomster så här års. Dina bilder var otroligt fina.

    Om jag vill vara med på tävlingen? Visst vill jag det.

    Gilla

    SvaraRadera
  21. Vilka vackra tulpaner, jag älskar dom, trots att vi satt 400000 st på jobbet. Man blir så glad av just tulpaner iaf jag =)
    Jag är gärna med på utlottningen!

    Ha det bra!
    /Anki K

    SvaraRadera
  22. Härliga, knastriga och vårliga tulpaner!

    Tänk om man kunde har turen på sin sida och vinna sig en bunt!!

    kram Lindha

    SvaraRadera
  23. Åh så härligt! Vilka vårkänslor jag fick :) Skulle bli superglad för det presentkortet.

    SvaraRadera

Tack för besöket! Jag blir så glad om du lämnar en liten rad efter dig ♥