torsdag 7 april 2011

Många saker ikväll....

Det här blir ett inlägg med lite allt möjligt i...
Det händer så fantastiskt många saker samtidigt, och våren är äntligen, äntligen på väg på riktigt!!! Så då vill man hinna vara ute i ljuset lite också.

I dag började en ny liten Fiffilur sin resa till systerdotter. Min lilla konstnär har designat till kusinen, och vi hoppas hon blir nöjd och glad!


Så fick jag en liten tanke en dag, som gnagde och gnagde, och till slut var jag tvungen att göra nåt åt saken. Jag har ett halsband, som tidigare såg ut så här....


... men det funkade inte så bra, för låset som skulle sättas i blomman trillade hela tiden ur så jag tappade halsbandet. Men jag har ju sett nya smycken nånstans på nätet, och en kväll tog jag virknål och garn och...


... ta-daaa!! Nu ser halsbandet ut så här  =)
Jag använde virknål 2,5 och Svarta fårets Tilda-garn i olika färger och gjorde fasta maskor i länkarna i kedjan, och i blomman först ett varv fasta maskor runt varje kronblad, och sen ytterligare ett varv fasta maskor i det första varvets maskor. Sen gjorde jag en pelargon-blomma ur "100 blommor att sticka och virka" och sydde fast i mitten. Jo, jag gjorde ett litet, litet lövhänge som hänger ner från kedjan också. Samt en ögla att trä lås-pinnen i.
Nöjd.
Passar väl en virknörd? =D

Så har jag varit på "Prova-på" hos Formgruppen och Västerås Hemslöjd igen! Den här gången fick jag lära mig krokning minsann! Jag hade absolut ingen aning om vad det var när jag gick dit, men så här fint blev det:


Och när jag kom tillbaka till jobbet och visade var det flera som kände igen tekniken från grytlappar från förr! Själva kroken är en korsning mellan sticka och virknål, och tusen tack Margareta som välsignade mig med en sådan! Jag använder den redan =D

Som bonus lärde Solveig mig också tvåänds-krokning, och det blev jag genast tvungen att försöka upprepa när jag kom hem på kvällen. I avsaknad av en riktig sån tvåändskrok använde jag min lilla bambu-virknål med en virkkrok i vardera ände (... i olika storlekar... men man tager vad man haver...) och gjorde åtminstone en liten provlapp så jag ska komma ihåg tekniken. Tyvärr kan inte den här bilden göra arbetet rättvisa på en fläck, det blir ett så häftigt mönster som ser exakt lika ut på fram- och baksida!


Det finns mer att berätta för er, men klockan börjar peka mot sängdax och jag är sååå trött så jag får nog stanna här för ikväll.
Innan jag kryper ner till kudden ska jag dock visa nåt riktigt roligt: Här på Hemslöjdens hemsida har Margareta lagt ut anvisningar för Dominostickning, så som hon lärde mig det vid förra Prova-på-tillfället på Formgruppen!! Mitt inlägg om den dagen finns här, och här är inlägget med min pågående sjal i dominostickning.

Ett par av er härliga bloggare har passat på att utmana mig också, och det ska jag återkomma till. Jag måste bara tänka lite först   =)   Och en annan underbar bloggare har skickat en award, det ska jag också återkomma till!

Men nu ska jag göra som kissen.... schoooooooooovaaaaa.........

Må bäst allihop ♥

9 kommentarer:

  1. Grattis till dina fina skapelser!

    SvaraRadera
  2. Vad smart att göra om ditt halsband och fräckt blev det också! Och gulligt. Fräckt och gulligt samtidigt! Inte illa :)

    SvaraRadera
  3. Vilket snyggt halsband du fick till! O en fiffilur e ju aldrig fel :-)

    SvaraRadera
  4. En underbart söt fiffilur, passar ju bra till påsk också. Halsbandet blev jättesnyggt.

    SvaraRadera
  5. Bra idé! Halsbandet blev jätte fint, och dina fiffilurer gillar jag skarpt!

    SvaraRadera
  6. Å så fin Fifiluren blev med flera färger. Jag har gjort "Påskfilurer" av ditt mönster om du vill kolla in dom på min blogg.
    Och gud så snyggt halsbandet blev. Vad du är finurlig. Hade jag aldrig lyckats hitta på i min hjärna.
    Önskar dej en skön helg. /Knatten

    SvaraRadera
  7. Hej och tack så mycket för den jättefina "Good luck-charmen" som jag fick av dig! Jag blev jätteglad! Den kommer säkert att föra lycka med sig. Så smart att göra om halsbandet! Det blev kanonläckert! Gillar också dina Fiffilurer. Önskar dig en härlig vårhelg!

    SvaraRadera
  8. Åh, vilken underbar idé med halsbandet! :)

    SvaraRadera

Tack för besöket! Jag blir så glad om du lämnar en liten rad efter dig ♥