söndag 29 maj 2011

Namnsdagspresent

Hejsan hoppsan alla morsor och övriga glada medmänniskor! Idag firar jag namnsdag, mors dag och kissens födelsedag  =) Vad passar då bättre än att bjuda på en liten present?

Här kommer mönstret till ponchon jag visade för några inlägg sen. Den som är som en stor mormorsruta minsann!

Garnet jag använde heter alltså Ice Yarns och är 60% viskos och 40% lin. Jag virkade med nål nr 4.

Jag utgick från den barnponcho som jag fick som liten, som också visas under länken ovan, och sen har jag räknat, virkat, provat, repat upp, räknat om, virkat på nytt, provat igen och godkänt. Det är ett bra tips för den som ev provar detta mönster också med avseende på det garn du själv väljer att använda.

Men nu.... alltså...

Mönster till Florence ponco
(Florence heter den underbara dam som gjorde den till mig en gång i tiden)

Vuxenstorlek: 120 lm på första varvet, delat på fyra delar = 30 lm i varje del.

Varv 1: 120 lm, slut till en ring med 1 lm.
Varv 2: 3 lm (= första stolpen), 1 st i följande 2 lm, hö (hoppa över) 1 lm, [1 st i följande 3 lm, 2 lm, hö 1 lm], upprepa [...] varvet ut. Avsluta varvet med 1 sm i 3 lm.

Du har nu 30 "stolp-par" på varvet. Sätt fast fyra markörer som delar upp arbetet i fyra fjärdedelar, se bilden:


I mitt fall står det röda gemet för "rakt bak", det gula gemet för "rakt fram" och de gröna gemen för respektive sida (där mina armar brukar finnas...).

Varv 3: Virka 3 st + 2 lm i varje lm-båge varvet runt, förutom Rakt Fram och Rakt Bak där du i gör [3 st + 2 lm + 3 st] i samma lm-båge (dvs en ökning).

Ökningarna vid markeringarna
Varv 4-7: Virka lika som varv 3 förutom att du på dessa varv dessutom gör ökningen även vid sidorna, dvs vid alla markörer.

Varv 8-22: Virka lika som varv 3 och gör även en ökning vid sidorna vart tredje varv, dvs varv 10, 13, 16, 19, 22.

Varv 23-26: Virka lika som varv 3.

KRAGE
Varv 1: 1 fm i varje st, 1 fm i varje lm-båge (120). Avsluta med 1 sm.
Varv 2: [6 fm, 2i1] varvet ut (105). Avsluta med 1 sm.
Varv 3: [5 fm, 2i1] varvet ut (90). Avsluta med 1 sm.
Varv 4: 1 varv baklänges för en snygg avslutning. (90).


Barnstorlek: 80 lm på första varvet, delat i fyra delar = 20 lm i varje del.

Principen för barnstorlek är densamma, fast där endast behöver ökas Bak-Fram-Sida-Sida i 3 varv. Därefter görs dessa 4 ökningar vart tredje varv i 15 varv. Avsluta med ett varv med endast ökning Fram och Bak.

Kragen till barn-ponchon kan göras på samma sätt som till vuxen. Gertrud plockade upp maskor och stickade en kant på min poncho istället.

DEKORATIONER
Efter eget tycke och smak! Min barn-poncho har fransar och är två-färgad. Jag funderade på fransar till min vuxen-poncho men bestämde mig för att strunta i dem.

Hör av er om ni har frågor eller funderingar, eller hittar fel i beskrivningen så korrigerar jag. Poncho är gott på sommarkvällarna  =)
Ha en riktigt härlig kommande vecka, och Må Bäst

2 kommentarer:

  1. Grattis till kissen, namnsdagen och morsdag och allt! Nåja, i efterskott i alla fall... :)

    Och tjohooo jag kan äntligen kommentera igen!!!

    Kram

    SvaraRadera
  2. men åh .. så glad jag blev som hitta mönster här .
    Hoppas nu jag fixar till de med ..
    Ha det bäst .. och TACK för mönster

    SvaraRadera

Tack för besöket! Jag blir så glad om du lämnar en liten rad efter dig ♥