tisdag 10 juli 2012

Fåglar och massa regn...

En liten hälsning från oss i Pysselstugan, mitt i regnet  =)

Hemma igen, efter lite mer utflykt, denna gång till vackra Dalarna. Jag har fortsatt sticka mina dominorutor, men ännu återstår ett antal innan sjalen är klar. Funderar och funderar på hur kanten ska bli, det enda jag har kunnat besluta är att den ska bli svart (eftersom sjalen i övrigt är så väldigt färgglad) .... men sen.... ? Ingen aning. Stickning eller virkning? Själva sjalen är ju rätstickad och ganska kompakt, och då kanske det är snyggt med en luftigare virkad spets? Eller en stickad volang? Eller... ? Goda förslag mottages tacksamt!!

I övrigt har jag inte gjort färdigt något som är värt att visa här. Dock har Konstnären åter broderat en tavla, som ska ramas in tillsammans med hennes övriga tavlor.

Den vita gåsen, broderad helt på fri hand.

Väldigt tidigt i söndags morse befann vi oss i bilen, på väg mot Vansbro. Ungefär i höjd med Äppelbo såg vi plötsligt två tranor i en hästhage och alla utropade "ooooooh" och "ååååååh så vackra"... Ungefär en minut senare passerade vi ytterligare en hästhage där minst tio tranor stolt sträckte på halsarna.... och kameran var sååå långt bort från mig i det ögonblicket.... Typiskt.
Men det var ändå den synen som inspirerade Konstnären till fågelbroderiet direkt vid hemkomsten.

Nu ska här tillverkas lunch till hungriga tjejer. Må bäst ♥

A quick note just to let you know all is well here at Pysselstugan. We are back from another vacation trip, this time to beautiful Dalarna. I have kept working on my Domino squares that I showed you in my last post, and although it is still far from finished I already try to decide what kind of border I should make for it... It is hard, because I do not have a clue. All I know is it should be black as everything else on in is so full of colours. Any ideas? Anybody? Please...?
My daughter, the Artist, has again embroidered a beautiful picture, this time of a bird. A white goose, all without a pattern. The inspiration for it did she get from the sight of ten oh so beautiful cranes ♥ standing close together in a paddock . We passed them very early Sunday morning in the car on our way to Vansbro in Dalarna. Unfortunately my camera was stuffed away veeeery far from me at that moment....
Now, two very hungry little ladies are eagerly waiting for me to make some lunch   =)  Love to you all ♥

4 kommentarer:

  1. Tranor är ståtliga fåglar tycker jag, och det är mäktigt att höra deras morgontrumpetande... Men många tycker inte om dem för de hackar gärna upp potatis ur landen... Det var en fin fågel din konstnär broderat men kanske är det en annan fågel än trana. Nån kant till din sjal vågar jag inte föreslå, men jag tycker den ser jättefin ut med de starka färgerna!

    SvaraRadera
  2. Din konstnär får verkligen till sina små tavlor fint..
    När jag gjort något projekt färdigt har jag som du så hiskeligt svårt att göra själva slut-finishen.. Ska det vara si eller så..??
    En luftig virkad spets skulle nog jag ta till i det här fallet..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  3. Hälsa konstnären att hon kommer bli en enastående brodös om hon fortsätter så där! Heja heja! :)

    SvaraRadera
  4. Roligt om du vågar prova något av stjärnmönstren! Blir det bra så blir det, och blir det inte bra får du leta nåt annat mönster... Båda stjärnmönstren gör sig ju bra i flerfärgade garner, som det som du använt till dominosjalen. Eftersom varje stjärna virkas klar innan nästa påbörjas!
    (Jag har ett särskilt kantmönster också som jag hittat på själv, men det kanske passar bäst i ett enfärgat garn, eftersom det görs på ett annat sätt. Det finns på mitt shortsmönster.)

    SvaraRadera

Tack för besöket! Jag blir så glad om du lämnar en liten rad efter dig ♥