måndag 23 september 2013

Virkade växter

I söndags publicerade jag mitt första inlägg via Blogger i mobilen. Det var inte så där jätte lätt precis...

Jag orkade inte lägga till fler bilder och jag orkade inte skriva mer än det absolut nödvändigaste. Därför kommer här resten av söndagens inlägg  =)




Alla kaktusarna samt jorden i lådan är virkade i Svarta fårets Tilda med virknål 2,5. Den taggiga kaktusens taggar är ditsydda i efterhand med det håriga garnet Kasai från Panduro. Dock blev det väldigt rufsig i första skedet så jag fick frisera den lite med en sax, och korta ner "taggarnas" längd till ungefär hälften.

Mönstret till de mörkgröna kaktusarna kommer från Kreativ stickning nr 3/2013. I den fanns även ytterligare några mönster på blommande växter.

Den ljusgröna saken mellan taggkaktusen och den blommande kaktusen är en egen komposition. Jag tänkte på "den-där-växten-som-jag-inte-vet-vad-den-heter-men-den-ser-ut-som-små-ärtor-på-en-tråd". Så jag gjorde helt enkelt en stolpgrupp om 5 stolpar som jag virkade ihop, en lm, sen en ny stolpgrupp om 5 osv. Tre sådana trådar sydde jag sen ihop typ-ungefär på mitten så den fick 6 grenar i lite olika längder. Och banne mig om den inte liknar "ärtor-på-en-tråd" åtminstone liiiite där den hänger lite tjusigt över kanten.  =)

Trälådan är fylld till hälften med plastgranulat och sen lade jag det bruna jordtäcket över (virkat i fm fram och tillbaka i lagom längd) och limmade fast kanterna i lådan ordentligt.

Lådan kom ursprungligen till oss omålad innehållande tre små goda ostar. Ostarna är sedan länge uppätna till stor belåtenhet, Konstnären målade den snyggt och diskret i svart och grått och sen planterade vi hela kaktus-rasket i den gamla ostlådan.

Sonen blev åtminstone lite glad, och den fick genast plats i fönstret. Eller så blev han glad att det inte var nåt värre jag hade virkat åt honom, jag vet inte riktigt. Sonens fader därimot tyckte den var väldigt cool, och har faktiskt (till min mycket stora glädje!!) önskat sig en egen virkad kaktus. DET - mina vänner - är stort!

Konstnären har beställt en virkad orkidé, så denna höst och vinter kommer det faktiskt att virkas fler växter, för riktigt roligt var det. De små kaktusarna gick fort att göra, och riktigt effektfullt tycker jag i alla fall det blev när vi planterade ihop dem. Annars kan man ju placera dem i små söta enskilda krukor också.

I övrigt virkades det hela vägen ner till Göteborg, och hela vägen tillbaka igen. Sammanlagt 8 timmar. Och resultatet av det blev att den grå-vit-rosa krokodilsjalen blev färdigvirkad. Nu ska bara fransarna på. Sen visar jag upp den.

Nu, sova! Må bäst ♥

4 kommentarer:

  1. Du gör som jag, virkar på resor. Det blir en hel del gjort då. Kaktusplanteringen är ju jätteläcker. Allt går att virka.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  2. Men åh så sött!!

    Kram Madame Edith

    SvaraRadera
  3. Jättefint ju! Har funderat på att virka en kaktus till Malvas rum, för där finns varken plats till en riktigt krukväxt, eller nog fredad plats från busiga Tyra-tassar ;-)

    SvaraRadera

Tack för besöket! Jag blir så glad om du lämnar en liten rad efter dig ♥