tisdag 14 oktober 2014

Krokodiltänder - att virka på beställning

Ibland är det lätt, ibland så himla svårt.
Att virka på beställning.

När min systerson önskade sig en egen krokodil kändes det inte som ett ofantligt stort projekt. Jag kände att jag till och med kanske kunde göra en på fri hand. Dessvärre kunde jag tydligen inte det.

Så jag började leta mönster. Det finns massor. Fast de flesta är bebisleksaksmönster. Och nu var det ju en stor grabb som önskade sig en ny kompis. Med en massa tänder. Det var jätte viktigt.

Jag letade överallt, men hittade inget som dög. Det slutade med att beställningen ändrades till en ödla, och till världen - och systersonen - kom istället ödlan Murphy. Han finns att titta på här, och han blev väldigt väl mottagen i sitt nya hem.

Allt gott och väl. Alla nöjda och glada.
Jag gick på bokrean. Titta, en amigurumibok jag inte bläddrat i förut!

...
...
What!

Första uppslaget som liksom magiskt bläddrar upp sig när jag tar i boken är ett mönster på en krokodil! En fin en, med massor av tänder!
Så systersonen fick till slut en spontan-kompis i somras, och det är ju inte det sämsta :)




Boken där mönstret finns heter "Supersöta virkningar - 53 ulliga projekt att virka på egen hand" av Brigitte Read.
Krokodilen är virkad med 2.5 mm virknål i Svarta fårets Tilda.
Ögonen är egenmålade säkerhetsögon, och i benen sitter ståltråd så de kunde formas lite.


Jag anpassade mönstret lite efter eget tycke och smak, eftersom krokodilen fick så väldigt bred käft. Systersonens krokodil har en lite mer smäcker käft, men som fortfarande innehåller en hel massa vassa tänder :D

Må bäst ♥


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för besöket! Jag blir så glad om du lämnar en liten rad efter dig ♥