tisdag 6 januari 2015

Viking Knits - Signild

Min sista jullovsdag.
Förmiddagsstickning vid köksbordet, medan snöflingor har börjat singla utanför mitt fönster.

Signild
Mitt i hösten köpte jag ett par nya stickböcker, som båda tilltalar min fantasi och kreativitet väldigt mycket. Den ena heter Mystic Shawls av Anna Dalvi och den andra Viking Knits & Ancient Ornaments av Elsebeth Lavold.



Jag har bläddrat massor i båda, de är SÅÅÅÅ inspirerande, och nu i helgen har jag påbörjat Signild ur Viking Knits. Båda böckerna är på engelska, och då är det alltid en liten tröskel för mig att komma in i mönstret, så jag har läst och läst och tittat på bilder i massor (som det verkligen finns massor av i boken) och provstickat och repat upp ett antal gånger. Men nu så!


Om man är intresserad av runstenar och vikingamönster på allehanda ting är boken väldigt läsvärd även om man inte stickar. Det finns förstås en hel del inspiration hämtad från Sverige och Norden, men även andra platser runt om i världen.

Mystic Shawls bläddrar jag bara i än så länge, men jag har i mina gömmor några nystan av ett garn som skulle göra sig fantastiskt bra i något mönster här. Fast först försöker jag lära mig "ett projekt i taget" =D

Må bäst ♥

2 kommentarer:

  1. Å det där låter som böcker för mig! Fastän hyllan är proppfull! ;-)
    Levold har jag haft förmånen att få lyssna på när hon visade sin utställning. Någon gång ska jag nog sticka något av hennes mönster. De är så fina.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tror jag absolut att de är!
      Såg precis att hon kommer ut med en ny Viking Knits i maj i år, och jag känner redan nu att jag absolut behöver den också :D

      Radera

Tack för besöket! Jag blir så glad om du lämnar en liten rad efter dig ♥